Vanuit de oude cementfabriek AINSI in thuisbasis Maastricht brengt Hoge Fronten onder leiding van theatermaker Lieke Benders theatrale programma’s met een zuidelijke invalshoek op universele thema’s naar landelijk en internationaal niveau.

De voorstellingen van Hoge Fronten nodigen het publiek letterlijk en figuurlijk uit om in beweging te komen. Op zoek te gaan naar universele gelijkenissen, dwars door alle geloven, overtuigingen en individuele waarden en waarheden heen. In haar werk benadrukt Lieke Benders op speelse en poëtische wijze het maatschappelijke belang van nuance, mededogen en empathie. Daarbij altijd vertrekkend vanuit haar eigen waarnemingen van behoeften van mens en tijdsgeest.

In verschillende samenwerkingsverbanden produceerde Hoge Fronten de afgelopen zes jaar voorstellingen voor zowel volwassenen als voor kinderen. De voorstellingen speelden in theaters in Nederland en België en op verschillende landelijke én internationale festivals. Het gezelschap heeft inmiddels een repertoire opgebouwd dat op vraag en maat kan worden ingezet, maar blijft ook nieuwe voorstellingen produceren.

Lieke-Benders-Foto-Jonathan-Vos_01-1024x684

Lieke Benders

Lieke Benders groeide op naast de kerk in Sittard. In 2003 studeerde zij af als regisseur aan Toneelacademie Maastricht. Sinds 2010 is ze algemeen directeur van de stichting Hoge Fronten.

Binnen de organisatie is ze de spil in het ontwikkelingsproces van nieuwe producties én in de uitvoering ervan. Haar werk bevindt zich op de grens tussen beeldende kunst en theater, tussen theater en het dagelijks leven, tussen traditionele en nieuwe theatrale vormen.  Met het ontstaan van het verhaal ontstaat pas de passende vorm.

Mijn ideeën wortelen hier; het resultaat speel ik overal. Waar ik mij vroeger voor schaamde, omarm ik nu.

(Lieke Benders – Volkskrant)

Lieke Benders maakt met Hoge Fronten theater als tegenkleur. In een maatschappij waar competitie, prestatie, harde uitspraken, time is money en schokeffecten iets opleveren, kiest ze bewust voor een andere kant. De toon is nadrukkelijk niet agressief, schreeuwend of choquerend. Zij kiest in haar theatertaal voor een andere manier van opdienen.